«Η πρώτη έξοδος στις αγορές αποτελεί ένα θετικό αρχικό βήμα το οποίο όμως έπρεπε να είχε γίνει πριν από 18 μήνες» σημειώνει ο Νίκος Ανδρουλάκης και προσθέτει: «Ο λόγος που δεν έγινε στην ώρα της είναι η παρελκυστική τακτική της κυβέρνησης η οποία θεωρούσε λανθασμένα ότι καθυστερώντας μπορεί να πάρει κάτι στο ζήτημα του χρέους και τελικά δεν πήρε τίποτα. Το μόνο που κατάφερε ήταν να χάσουμε δυο χρόνια με ύφεση αντί για ανάπτυξη, χιλιάδες λουκέτα και στρατιές νέων ανέργων».
«Η αλήθεια είναι ότι εάν θέλουμε να δούμε ποιες χώρες δανείζονται με επιτόκια ανάλογα με τα δικά μας, πρέπει να πάμε σε χώρες όπως η Μποτσουάνα (4,300%) ή το Βιετνάμ (4,546%)», υποστηρίζει μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο ευρωβουλευτής της ΔΗΣΥ Νίκος Ανδρουλάκης. Και προσθέτει: «Την προηγούμενη εβδομάδα, το πενταετές ομόλογο της Ιρλανδίας τιμολογείτο με -0,016%, της Πορτογαλίας με 1,157%, της Βουλγαρίας με 0,395%, της Ρουμανίας με 2,562%» .
Για τις εξελίξεις στη ΔΗΣΥ επισημαίνει ότι «τα ορθά βήματα θα ήταν πρώτα η ίδρυση του ενιαίου φορέα, στη συνέχεια η διεξαγωγή συνεδρίου και η κατάρτιση προγράμματος και, τελευταία, η εκλογή ηγεσίας». «Δυστυχώς», συμπληρώνει, «επιλέγηκαν βήματα με διαφορετικές προτεραιότητες», αναφέρει στη συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο ευρωβουλευτής και εκτιμά ότι «για να ενωθεί η παράταξη χρειάζεται μεγαθυμία και όχι μικρότητα από όλους τους πρωταγωνιστές».
Για τις μετεκλογικές συνεργασίες της ΔΗΣΥ ο κ. Ανδρουλάκης κρατά αποστάσεις τόσο από τη ΝΔ όσο και τον ΣΥΡΙΖΑ, τονίζοντας ότι «οι σημερινές συζητήσεις για αυτό το θέμα δεν έχουν καμία προστιθέμενη αξία, γιατί δεν ξέρουμε τον πολιτικό συσχετισμό που θα προκύψει από τις εκλογές». Συμπερασματικώς, «με βάση τη λαϊκή βούληση θα πάρουμε τις αποφάσεις μας ως Δημοκρατική Συμπαράταξη», σημειώνει στη συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη στο ΑΠΕ - ΜΠΕ, στη δημοσιογράφο Φωτεινή Γιαννούλη:
Ερ. Πώς σχολιάζετε τις πρόσφατες αποκαλύψεις του Γιάνη Βαρουφάκη, ποιο είναι κατά τη γνώμη σας το σημαντικότερο στοιχείο;
Απ. Για άλλη μια φορά επιβεβαιώνεται ότι το 2015 περάσαμε ξυστά από την απόλυτη καταστροφή επειδή η κυβέρνηση επέλεξε να παίξει το μέλλον της χώρας στα «ζάρια». Τι σχεδίαζαν ο κ. Τσίπρας και ο κ. Βαρουφάκης το 2015; Επέμεναν ότι η Ελλάδα μπορούσε να αποσπάσει από τους εταίρους μία καλύτερη συμφωνία, αρνούμενοι να πάρουν την τελευταία δόση του τρίτου προγράμματος. Υποστήριζαν ότι αυτό θα εκκινούσε μία διαδικασία διάλυσης της ευρωζώνης μπροστά στην οποία οι δανειστές θα υποχωρούσαν. Το γεγονός ότι ήδη από το 2013 ξέραμε ότι η Ε.Ε. αρνήθηκε να συναινέσει σε ένα παρόμοιο επιχείρημα στην Κύπρο υπό την απειλή μάλιστα της πλήρους πιστωτικής ασφυξίας και παγώματος του εξωτερικού της εμπορίου μέσω του συστήματος TARGET II της ΕΚΤ δεν φαίνεται να είχε γίνει αντιληπτό από το Μέγαρο Μαξίμου.
Ακόμα χειρότερα δεν ήταν αντιληπτό ότι το 2015 δεν ήταν το 2010, η ευρωζώνη είχε αποκτήσει δικό της μηχανισμό διαχείρισης κρίσεων (EFSF και μετά ESM) και η ΕΚΤ είχε προ πολλού αρχίσει να τυπώνει μαζικά χρήμα και να υποστηρίζει έμμεσα τα ομόλογα των χωρών της περιφέρειας (Ισπανία, Ιταλία, Πορτογαλία) με αποτέλεσμα τα επιτόκια δανεισμού τους να αποκλιμακωθούν ραγδαία φτάνοντας σε χαμηλότερα επίπεδα από ό,τι πριν την κρίση. Το κοινό νόμισμα είχε οχυρωθεί και η απειλή εξόδου της Ελλάδας ήταν κενή περιεχομένου. Αυτό ήταν εμφανές και από την πρόταση του Σόιμπλε για έξοδο της Ελλάδας από την ευρωζώνη η οποία αιφνιδίασε το Μαξίμου. Ο εκβιασμός των Τσίπρα - Βαρουφάκη είχε απενεργοποιηθεί πλήρως. Δυστυχώς αυτά τα λέγαμε ήδη από τότε αλλά η κυβέρνηση επέλεγε να κάνει ότι δεν καταλαβαίνει. Χρειάστηκε να διακινδυνέψουμε την έξοδο από την ευρωζώνη και τη διεθνή απομόνωση της χώρας για να γίνει αντιληπτό ότι η «δημιουργική ασάφεια» ωφελεί μόνο τους ισχυρούς.
Ερ. Πώς σχολιάζετε την απόφαση της δικαιοσύνης που καταδικάζει τον πρώην πρόεδρο της ΕΛΣΤΑΤ Ανδρέα Γεωργίου;
Απ. Η συγκεκριμένη απόφαση αφορά διοικητικού χαρακτήρα θέματα και όχι το ύψος του χρέους το οποίο έχει απασχολήσει την κοινή γνώμη. Το ύψος του χρέους είναι απόλυτα τεκμηριωμένο και αποδεκτό από την Eurostat, τις ευρωπαϊκές αρχές καθώς και από τα ελληνικά κόμματα που έχουν ψηφίσει επανειλημμένα την εφαρμογή προγραμμάτων στήριξης τα οποία στηρίζονται ακριβώς σε αυτά τα στοιχεία. Ο μοναδικός που φαίνεται να μην αποδέχεται τα στοιχεία είναι ο πρώην πρωθυπουργός κ. Καραμανλής ο οποίος δημιούργησε και το θεόρατο έλλειμμα.
Ερ. Η έξοδος της χώρας στις αγορές δεν αποτελεί ένα θετικό βήμα για την πορεία της χώρας;
Απ. Η πρώτη έξοδος στις αγορές αποτελεί ένα θετικό αρχικό βήμα το οποίο όμως έπρεπε να είχε γίνει πριν από 18 μήνες. Ο λόγος που δεν έγινε στην ώρα της είναι η παρελκυστική τακτική της κυβέρνησης η οποία θεωρούσε λανθασμένα ότι καθυστερώντας μπορεί να πάρει κάτι στο ζήτημα του χρέους και τελικά δεν πήρε τίποτα. Το μόνο που κατάφερε ήταν να χάσουμε δυο χρόνια με ύφεση αντί για ανάπτυξη, χιλιάδες λουκέτα και στρατιές νέων ανέργων. Ακόμα και τώρα όμως η έξοδος είναι θετική αρκεί να έχει συνέχεια. Δεν είναι όμως λόγος να πανηγυρίζουμε. Εμείς βγήκαμε στις αγορές για πενταετές ομόλογο με επιτόκιο 4,625%. Την ίδια στιγμή, την προηγούμενη εβδομάδα, το πενταετές ομόλογο της Ιρλανδίας τιμολογείτο με -0,016%, της Πορτογαλίας με 1,157%, της Βουλγαρίας με 0,395%, της Ρουμανίας με 2,562%. Δυστυχώς, η αλήθεια είναι ότι εάν θέλουμε να δούμε ποιες χώρες δανείζονται με ανάλογα επιτόκια με τα δικά μας πρέπει να πάμε σε χώρες όπως η Μποτσουάνα (4,300%) ή το Βιετνάμ (4,546%).
Ερ. Ο κ. Βενιζέλος αλλά και άλλοι βουλευτές διαφοροποιήθηκαν από την απόφαση της ΔΗΣΥ να ψηφίσει «παρών» στο νομοσχέδιο για την κρατικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης, κατηγορώντας τη για πολιτικές κρατισμού. Ποια είναι η δική σας θέση;
Απ. Για να μην αναδεικνύονται αρρυθμίες στην πολιτική μας παρουσία πρέπει να λειτουργούν τα όργανα της παράταξης. Όσον αφορά τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης πρέπει να πάμε ένα βήμα παρακάτω, δεν πρέπει να αναπαράγονται προβληματικά παραδείγματα που δεν λειτούργησαν τα προηγούμενα χρόνια. Η άποψη μου είναι ότι οι ΟΤΑ θα έπρεπε να έχουν ρόλο στις αστικές συγκοινωνίες όπως συμβαίνει και στις περισσότερες πόλεις του κόσμου. Και στη Νέα Υόρκη και το Λονδίνο δημοτικές είναι οι αστικές συγκοινωνίες.
Ερ. Μετά την ανακοίνωση της Επιτροπής διαδικασιών και δεοντολογίας από τον κ. Αλιβιζάτο μπήκαν οι βάσεις για την εκλογή αρχηγού το φθινόπωρο. Ποια είναι η προσδοκία σας από αυτή τη διαδικασία;
Απ. Όπως είπα και στο πρόσφατο Συνέδριο τα ορθά βήματα θα ήταν πρώτα η ίδρυση του ενιαίου φορέα, στη συνέχεια η διεξαγωγή συνεδρίου και η κατάρτιση προγράμματος και, τελευταία, η εκλογή ηγεσίας,. Δυστυχώς, επιλέγηκαν βήματα με διαφορετικές προτεραιότητες. Έστω και έτσι, εύχομαι, να επικρατήσει ένα πνεύμα συνεννόησης διότι χάνεται πολύτιμος χρόνος ενώ το πολιτικό περιβάλλον, μέσα από τις αδυναμίες της σημερινής κυβέρνησης, ευνοεί το εγχείρημα.
Ερ. Στη συγκεκριμένη προσπάθεια δεν συμμετέχει το ΠΟΤΑΜΙ, τουλάχιστον προς το παρόν, αλλά και σημαντικά στελέχη, όπως η 'Αννα Διαμαντοπούλου και ο Γιώργος Φλωρίδης. Μήπως τελικά η ΔΗΣΥ δεν μπορεί να αποτελέσει πόλο συσπείρωσης ολόκληρου του χώρου;
Απ. Για να ενωθεί η παράταξη χρειάζεται μεγαθυμία και όχι μικρότητα από όλους τους πρωταγωνιστές. Η χώρα έχει ανάγκη από μια ενιαία δημοκρατική παράταξη. Το αίτημα είναι καθολικό και στους ψηφοφόρους του χώρου μας αλλά και εκτός των τειχών σε όσους αντιλαμβάνονται τη σημασία μιας ισχυρής προοδευτικής φωνής που θα λειτουργεί εξισορροπητικά στο πολιτικό σύστημα. Η κοινωνία αντιμετωπίζει πολύ σοβαρά προβλήματα τα οποία δεν επιδέχονται απλοϊκών λύσεων. Το ζητούμενο για εμάς είναι να βρούμε μια νέα εξιστόρηση που να απαντά σε αυτά τα προβλήματα και όχι να αναλωνόμαστε σε προσωπικές στρατηγικές των στελεχών της παράταξης. Η δημοκρατική παράταξη πρέπει να αποκτήσει ένα σύγχρονο, και προοδευτικό προγραμματικό λόγο, μια ρεαλιστική πρόταση που θα ανταποκρίνεται στα σύγχρονα προβλήματα του λαού ώστε να καταστεί ελκυστική στην κοινωνία.
Ερ. Εσείς θα είστε υποψήφιος; Ποια θα πρέπει να είναι τα χαρακτηριστικά του προέδρου για να μπορεί να εκφράσει το χώρο της κεντροαριστεράς;
Απ. Θεωρώ ότι, σήμερα, πριν να ολοκληρωθεί η συζήτηση για τη μορφή του φορέα δεν είναι σωστό να ξεκινά μια συζήτηση που να αφορά μόνο τα πρόσωπα. Πρώτα πρέπει να δούμε τι είναι αυτό που θα συγκροτήσουμε και μετά όλα τα άλλα. Σε κάθε περίπτωση ο επικεφαλής για να εκφράσει το χώρο θα πρέπει να έχει αντίληψη των συσχετισμών που αφορούν τη χώρα μας σε οικονομικό και γεωπολιτικό επίπεδο και πάνω από όλα να λειτουργεί βάση αρχών και αξιών και να είναι φορέας προοδευτικών αντιλήψεων μακριά από δημαγωγίες και πελατειακές λογικές.
Ερ. Η πρόταση του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα για προοδευτική διακυβέρνηση, μετά το τέλος των μνημονίων, σωστά απορρίφθηκε αμέσως από την ηγεσία της ΔΗΣΥ;
Απ. Καταρχάς με τον τρόπο που χειρίζεται τα πράγματα ο πρωθυπουργός δεν προβλέπω ότι το τέλος των μνημονίων θα είναι σύντομο και δεύτερον, πρώτα ο λαός θα αποτιμήσει τα λόγια και τις πράξεις όλων, και ιδιαίτερα των σημερινών κυβερνώντων με εθνικές εκλογές, και μετά βάσει της λαϊκής βούλησης θα πάρουμε τις αποφάσεις μας ως Δημοκρατική Συμπαράταξη.
Ερ. Θα μπορούσατε να συνεργαστείτε με τη ΝΔ μετά τις εκλογές και για να μην οδηγηθεί η χώρα σε δεύτερες εκλογές;
Απ. Για εμάς, στόχος είναι, να ανατρέψουμε τους σημερινούς δημοσκοπικούς συσχετισμούς. 'Αρα, οι σημερινές συζητήσεις για αυτό το θέμα δεν έχουν καμία προστιθέμενη αξία γιατί δεν ξέρουμε τον πολιτικό συσχετισμό που θα προκύψει από τις εκλογές όπως σας ανέφερα. Σε κάθε περίπτωση, όμως, οφείλω να τονίσω ότι οποιαδήποτε κυβερνητική συνεργασία προϋποθέτει προγραμματική συμφωνία, ώστε η συνεργασία να μην αποτελεί απλά ένα διαμοιρασμό θώκων εξουσίας που αργά ή γρήγορα οδηγεί σε αποτυχία.
Ερ. Στην Ευρώπη κυριαρχούν τα κεντροδεξιά κόμματα. Γιατί η σοσιαλδημοκρατία δεν πείθει πια;
Απ. Η σοσιαλδημοκρατία στην Ευρώπη έχει απωλέσει μέρος του παραδοσιακού της ακροατηρίου. Τα μη προνομιούχα στρώματα στρέφονται προς ξενοφοβικές και λαϊκίστικες επιλογές ενώ η μεσαία τάξη συρρικνώνεται αριθμητικά, έτσι στην Αγγλία είδαμε περιοχές οι οποίες ήταν παραδοσιακά κάστρα των Εργατικών να ψηφίζουν υπέρ του Brexit. Η σοσιαλδημοκρατία πρέπει να αντιδράσει θετικά παρά τις δυσμενείς συνθήκες. Για να συμβεί αυτό πρέπει να επινοήσουμε, μέσω των παραδοσιακών ιδεών μας, σύγχρονα εργαλεία που θα αντιλαμβάνονται ότι η παγκοσμιοποίηση αυξάνει τις κοινωνικές ανισότητες, και τα οποία θα δημιουργούν τις συνθήκες για την αντιμετώπισή τους. Τέτοια εργαλεία, όπως η έξυπνη χρήση της φορολογικής πολιτικής μπορούν να ελέγξουν τον καπιταλισμό casino, όπως έγινε με την Apple στην Ιρλανδία, και να προσδώσουν μια απτή διάσταση στην εφαρμογή των πολιτικών μας. Στην Ελλάδα, η οποία κατέληξε να είναι εργαστήριο πολιτικών και κοινωνικών αλλαγών, η μεσαία τάξη συρρικνώθηκε δραστικά με την υπερφορολόγηση και τις υπερβολικές ασφαλιστικές εισφορές. Εάν δεν υπάρξει κάποιος φραγμός σε αυτή την τάση, οι κοινωνίες θα πάνε σε περισσότερο συντηρητικές λύσεις και βαθμιαία θα καταλήξουμε απομονωμένοι και φοβικοί.
Νίκος Ανδρουλάκης - Ευρωβουλευτής ΠΑΣΟΚ - Μέλος S&D
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου