Δευτέρα, 11 Απριλίου 2016

Προβληματισμοί και ανησυχίες για την παρουσία Τούρκων στρατοχωροφυλάκων και τη λειτουργία του hotspot Σάμου.

Έχουμε αντιληφθεί ότι χάνουμε τα νησιά μας;
10/4/2016
Όλο και περισσότεροι πολίτες ενεργοποιούνται στις τοπικές κοινωνίες και μάλιστα στα Δημοτικά Συμβούλια σε θέματα που έχουν σχέση με τις ανησυχίες που εκφράζονται για την ίδρυση και λειτουργία Hot spots στις Πόλεις και στα χωριά τους.

Πρόσφατα οι πολίτες Αστερουσίων Κρήτης, στο Νομό Ηρακλείου και πριν λίγες ημέρες οι πολίτες της Σάμου, ενεργοποιήθηκαν μαζί με φορείς και συλλογικότητες καθώς και με ανεξάρτητους συμπολίτες τους, και έδρασαν στο περιβάλλον των Δημοτικών τους Συμβουλίων.

Στο πρώτο συνημμένο μπορείτε να διαβάσετε ολόκληρο το αίτημα των Σαμιωτών (και στο δεύτερο την περίληψή του), όπου διατυπώνεται σαφέστατα όχι μόνο η κατάσταση στα νησιά μας, ιδιαίτερα τώρα που εγκαταστάθηκαν Τούρκοι αξιωματούχοι, αλλά και οι προτάσεις των κατοίκων.

******

Δήμος Σάμου, 
Αρ. Πρωτ. 5980/ 28-3-2016

ΠΟΛΙΤΕΣ ΚΑΙ ΣΥΛΛΟΓΙΚΟΤΗΤΕΣ ΣΑΜΟΥ
ΠΡΟΣ
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΣΑΜΟΥ

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ: 
1. Στην Περιφερειάρχη Βορείου Αιγαίου, 
κα Καλογήρου Χριστιάνα, με αίτημα να κοινοποιηθεί το παρόν στα αρμόδια υπουργεία
Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου, Κουντουριώτη 1, 81100 Μυτιλήνη, mail : pv@pvaigaiou.gov.gr
Fax. 2251046652, τηλ. 2251352101-3
2. Στον Βουλευτή Σάμου, κ. Σεβαστάκη Δημ., με αίτημα να προωθηθεί το παρόν στην Βουλή των Ελλήνων.
τηλ. 2103706231, 2103706431, FAX 2103706031

ΑΙΤΗΜΑ

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ : 28 Μαρτίου 2016

ΘΕΜΑ: 
Προβληματισμοί και ανησυχίες για την παρουσία Τούρκων στρατοχωροφυλάκων 
και τη λειτουργία του hotpsot στη Σάμο

Η παρουσία Τούρκων στρατοχωροφυλάκων στη Σάμο, από την περασμένη Δευτέρα 21 Μαρτίου 2016, πέραν του ότι προσβάλει την εθνική μας αξιοπρέπεια, καθώς η Τουρκία αποκτά εποπτικές αρμοδιότητες στη χώρα μας, σε συνδυασμό με άλλες παραμέτρους που βρίσκονται εν εξελίξει αυτή την περίοδο, και οι οποίες θα αναλυθούν στη συνέχεια, μας προβληματίζει και μας ανησυχεί ιδιαίτερα όσον αφορά στην ασφάλειά μας, εθνική και κοινωνική. 

Στις 8 Μαρτίου 2016, κατά την επίσκεψη του πρωθυπουργού Α. Τσίπρα στον ομόλογό του Νταβούτογλου στη Σμύρνη, υπογράφτηκε, στα πλαίσια της προσπάθειας επίλυσης της προσφυγικής κρίσης, η διμερής συμφωνία Ελλάδας – Τουρκίας[1] [κείμενο κατανόησης (memorandum intent) για την παράνομη μετανάστευση, που συμφωνήθηκε μεταξύ του κ. Τόσκα και του κ.Efkan Ala, υπουργό εσωτερικών της Τουρκίας], βάσει της οποίας ορίζονται Τούρκοι στρατοχωροφύλακες σε 4 ακριτικά νησιά της Ελλάδας (Λέσβο, Χίο, Σάμο, Κω), προκειμένου να ελέγχουν τις διαδικασίες επαναπροώθησης μεταναστών και προσφύγων στην Τουρκία, όπως προβλέπει η συμφωνία ΕΕ-Τουρκίας που υπογράφτηκε στις 17-18 Μαρτίου του 2016 στις Βρυξέλες. Και οι δύο συμφωνίες τέθηκαν σε εφαρμογή από τις 20 Μαρτίου 2016. 

Η συμφωνία ΕΕ – Τουρκίας, που ορίζει τον περιορισμό των προσφυγικών ροών προς την Ευρώπη, προβλέπει ότι στην Τουρκία θα επιστρέφονται όσοι μετανάστες δεν χρίζουν διεθνούς προστασίας και γα τους πρόσφυγες που ζητούν άσυλο στην Ελλάδα, μετά από προσεχτική εξέταση των αιτήσεων τους, θα ισχύει η αναλογία 1:1, δηλαδή για καθένα που θα επιστρέφεται ένας θα φεύγει από την Τουρκία για την Ε.Ε. Οι παράτυποι μετανάστες θα κρατούνται σε κλειστά κέντρα κράτησης, ενώ οι αιτούντες άσυλο θα φιλοξενούνται σε ανοιχτά κέντρα υποδοχής. Τον συντονισμό της όλης διαδικασίας, για την εφαρμογή της συμφωνίας, έχει ο Γενικός Διευθυντής της Υπηρεσίας Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων της Κομισιόν, Maarten Verwey. Αυτός θα συντονίζει τις ενέργειες που πρέπει να γίνουν για την αντιμετώπιση της προσφυγικής κρίσης, αλλά και την αποστολή 4.000 υπαλλήλων που θα απαιτηθούν από την Ελλάδα, τα κράτη – μέλη, την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Υποστήριξης για το άσυλο (EASO) και την FRONTEX[2]

Ωστόσο η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ στις 22/3/2016 καταδίκασε την συμφωνία αυτή και ανακοίνωσε ότι δε συμμετέχει στην υλοποίησή της, καθώς εκτιμά ότι περιέχει ασάφειες και αντιφάσεις. Εκφράζοντας ανησυχίες για το γεγονός ότι η συμφωνία αυτή εφαρμόζεται πριν τεθούν σε ισχύ οι απαιτούμενες εγγυήσεις στην Ελλάδα και καταγγέλλοντας τις απάνθρωπες και άθλιες συνθήκες κράτησης των 12.000 περίπου μεταναστών στην Ειδομένη, δήλωσε ότι δεν πρόκειται να αναμιχθεί στις επιστροφές ή στην υποχρεωτική κράτηση. Επίσης, καθώς η μετατροπή των λεγόμενων «hotspot» σε κέντρα κράτησης μεταναστών, που επιβάλλουν οι νέες διατάξεις, είναι αντίθετη με την πολιτική της, διακόπτει δράσεις της στα ελληνικά νησιά[3].

Τα νέα δεδομένα δημιουργούν διάφορα ερωτήματα, όπως πόσο καιρό θα μείνουν έγκλειστοι οι μετανάστες και οι πρόσφυγες στα στρατόπεδα συγκέντρωσης, πόσοι άνθρωποι θα στοιβαχτούν σε αυτά, κι αν τελικά η Τουρκία θα τηρήσει τη συμφωνία και θα σταματήσει την προώθηση προσφυγικών ροών προς τα ελληνικά νησιά. 

Ομολογία αξιωματούχου της Ε.Ε. ότι θέλουν τη μετατροπή των ελληνικών νησιών σε Ellis Island[4], και τα προωθούμενα σχέδια για δημιουργία ειδικών οικονομικών Ζωνών στην Ελλάδα[5], υποδηλώνουν ότι ως λύση του μεταναστευτικού θεωρείται από την Ε.Ε. ο εγκλωβισμός αυτών των ανθρώπων στην Ελλάδα σε συνθήκες κράτησης και εξαθλίωσης, σε μια χώρα που παραπαίει από την οικονομική δυσπραγία ωθώντας όλο και μεγαλύτερο ποσοστό του πληθυσμού της στην εξαθλίωση και στη φτώχια. Παράλληλα, το κλείσιμο των χερσαίων συνόρων από τις όμορες χώρες, η εντατικοποίηση των μέτρων ασφαλείας των ευρωπαϊκών χωρών μετά τις πρόσφατες τρομοκρατικές επιθέσεις, η συνέχιση και η αύξηση των προσφυγικών ροών παρά την έναρξη της εφαρμογής της συμφωνίας, εγείρουν επιπλέον προβληματισμούς και ανησυχίες. 

Διάφορες πηγές αναφέρουν ότι στις απέναντι μικρασιατικές ακτές βρίσκονται ήδη 1,5 εκατομμύριο μετανάστες και πρόσφυγες που περιμένουν να προωθηθούν στην Ελλάδα και ότι η Τουρκία ελέγχοντας τις ροές επιχειρεί να δημιουργήσει γκρίζες ζώνες στο Αιγαίο μέσω του ΝΑΤΟ[6]. Οι παράτυπες μεθοδεύσεις της Τουρκίας σχετικά με την προώθηση προσφύγων και οικονομικών μεταναστών από διάφορες χώρες, καταστρατηγώντας τις διεθνείς διατάξεις για τα ανθρώπινα δικαιώματα, είναι γνωστές προ του 2011[7]. Πρακτικές που όφειλε η ελληνική κυβέρνηση να έχει προ πολλού καταγγείλει στον ΟΗΕ, δεδομένου ότι η Τουρκία, χρηματοδοτώντας και εφοδιάζοντας τον ISIS, είναι από τις χώρες που συμβάλλουν στη δημιουργία προσφυγικών ροών[8], δηλαδή στη δημιουργία του προβλήματος, και φαίνεται τουλάχιστον ειρωνικό να αντιμετωπίζεται ως βασικός ρυθμιστής επίλυσής του. Είναι επίσης γνωστό ότι η Τουρκία καταπατά τα ανθρώπινα δικαιώματα στη χώρα της βομβαρδίζοντας πολίτες της και ισοπεδώνοντας πόλεις της επικράτειάς της. Τέλος δεν αμφισβητείται ότι η κυβέρνηση αυτής της χώρας δεν αναγνωρίζει το status quo του Αιγαίου κι εγείρει αξιώσεις διεκδικήσεων θαλάσσιων περιοχών και νησιών. 

Αντί όμως να καταγγελθούν οι πρακτικές της Τουρκίας στους Διεθνείς οργανισμούς, η ελληνική κυβέρνηση υπέγραψε με αυτή τη χώρα διμερή συμφωνία, βάσει της οποίας προβλέπεται η αποστολή Τούρκων στρατοχωροφυλάκων στα ελληνικά νησιά. Το ότι ανατίθεται σε ελληνικό έδαφος εποπτικός – ελεγκτικός ρόλος σε Τούρκους αξιωματικούς, τη στιγμή που η Τουρκία παράγει η ίδια πολιτικούς πρόσφυγες λόγω υποχώρησης των δημοκρατικών θεσμών και αποδεδειγμένης συνεργασίας με την οργάνωση ISIS, ενέχει κινδύνους ανεξέλεγκτου πολλαπλασιασμού της ανηθικότητας και της παρανομίας. Επιπλέον υπάρχουν αρκετές ασάφειες για τη δράση και το ρόλο αυτών των αξιωματικών[9], όταν το έργο που από τη συμφωνία προβλέπεται να κάνουν θα έπρεπε να είχε ανατεθεί σε κλιμάκιο του ΟΗΕ. Το ίδιο ισχύει και για την αντίστοιχη αποστολή Ελλήνων αξιωματικών στην Τουρκία, αν ο όρος αυτός ευσταθεί και προβλέπεται στη συμφωνία. Γενικώς φαίνεται παράδοξο να ανταλλάσσονται κρατικοί υπάλληλοι μεταξύ χωρών, αντί να επιτελούν το έργο αυτό στη χώρα τους υπό την εποπτεία του ΟΗΕ, και αναρωτούμαστε σε ποιες άλλες περιπτώσεις, όπου παρατηρούνται προσφυγικές ροές, έχει συμβεί κάτι ανάλογο.

Το σημαντικό όμως είναι ότι το νομικό καθεστώς παρουσίας Τούρκων αξιωματικών στα ελληνικά νησιά είναι έωλο, καθώς, βάσει του συντάγματος, για να είναι νόμιμη η παρουσία τους στην Ελλάδα, θα έπρεπε η διμερής συμφωνία να έχει επικυρωθεί με νόμο από την ελληνική Βουλή, όπου θα οριζόταν και η υποχρέωση υπακοής στους ελληνικούς νόμους από τους εν λόγω αξιωματικούς, όπως συμβαίνει σε ανάλογες περιπτώσεις. Στην προκειμένη περίπτωση η ελληνική Βουλή φαίνεται ότι δεν είχε καν ενημερωθεί επί του θέματος, όπως αποδεικνύουν οι σχετικές επερωτήσεις βουλευτών[10]. Πέραν του ότι είναι παράνομοι, επιπλέον ανησυχία προκαλεί το γεγονός ότι οι Τούρκοι αξιωματικοί που είναι ήδη εδώ, ανήκουν στην πρώην μυστική υπηρεσία τουρκικής στρατοχωροφυλακής JITEM, πληρώνονται από το τουρκικό κράτος και έχουν δικαίωμα ετεροδικείας, δηλαδή μπορούν να προβούν σε συλλήψεις αν κριθεί απαραίτητο. Συνεπώς οι αρμοδιότητές τους δεν φαίνεται να περιορίζονται μόνο στην «επαναπροώθηση», αλλά αντιθέτως κυοφορούνται προϋποθέσεις ανάπτυξης δραστηριοτήτων πρακτόρευσης και προβοκάτσιας, αν μάλιστα σκεφτούμε ότι ένας από αυτούς που ήδη έφτασαν είχε διαβατήριο από τα Κατεχόμενα[11], γεγονός που υποβαθμίστηκε και έγινε αποδεκτό από την ελληνική κυβέρνηση. Την προοπτική αυτή επιτείνουν επίσης οι ασάφειες σχετικά με το ρόλο και τη δράση των Τούρκων αξιωματικών, οι υπάρχουσες συνθήκες γκετοποίησης των μεταναστών και η ανάπτυξη διεθνούς στρατιωτικής παρουσίας στην περιοχή από την FRONTEX και το ΝΑΤΟ. Τα ερωτήματα λοιπόν του τίθενται είναι: 

Α. Σχετικά με τους Τούρκους αξιωματικούς : 
· Πώς πιστοποιείται το νόμιμον της παρουσίας τους; 
· Σε ποιον υπάγονται, από ποιον επιβλέπεται και ελέγχεται το έργο τους ; 
· ποιο είναι το προβλεπόμενο χρονικό διάστημα παραμονής τους στα ελληνικά νησιά ; 
· Θα ενταχτούν στη δομή των hotspot ή θα κινούνται εκτός αυτού ; 

Β. Σχετικά με τα hotspot και τη λειτουργία τους, σύμφωνα με τα νέα δεδομένα, ως κέντρα κράτησης και δεδομένου ότι πολλές φορές έχουν παρατηρηθεί συμπλοκές και ταραχές μεταξύ των μεταναστών με κίνδυνο την αλληλοσφαγή τους. 
· πόσο ασφαλής για την κοινωνία του νησιού μας είναι ο συγχρωτισμός καταπονημένων και εξαθλιωμένων ανθρώπων διαφόρων εθνοτήτων και θρησκειών σε στρατόπεδα συγκέντρωσης, όπου υποβιβάζονται σε αλλοδαπούς χωρίς δικαιώματα ; 
· Πόσο ασφαλείς είναι οι συνθήκες στα στρατόπεδα κράτησης, και ειδικότερα στο hotspot της Σάμου ώστε να προληφθούν και να αποφευχθούν ενδεχόμενες ταραχές ; 
· Δεν υποβόσκει πάντοτε ο κίνδυνος οι άνθρωποι αυτοί, αναζητώντας μια αξιοπρεπή διαβίωση, να εκβιαστούν και να ωθηθούν στην αντίδραση προσπαθώντας να διαφύγουν από τα στρατόπεδα αυτά και τη χώρα μας; 

Γ. Αναφορικά με τον φορέα/ φορείς που έχουν τον έλεγχο, την εποπτεία και την ευθύνη για την λειτουργία του hotspot Σάμου. 
Στο θέμα αυτό διαπιστώνουμε μια γενικότερη σύγχυση. Έχει ανακοινωθεί ότι ο αρχηγός ΓΕΕΘΑ έχει συμβουλευτικό ρόλο και όπως έχουμε πληροφορηθεί η διοίκηση των hotspot δεν είναι με σαφήνεια καθορισμένη. Ο στρατιωτικός διοικητής μέχρι τη Δεύτερα είχε το ρόλο συντονισμού διαφόρων και ετερόκλητων φορέων, όπως αστυνομία, λιμενικό, εκπροσώπους του Υπ. Μεταναστευτικής Πολιτικής, της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ και των διαφόρων συνεργατών τους, όπως ΜΚΟ. Η Περιφέρεια και η Τοπική Αυτοδιοίκηση, που πήρε την απόφαση και υπέδειξε τον χώρο λειτουργίας του hotspot, έχει και την πολιτική ευθύνη για την λειτουργία του. 
· Είναι όμως σε θέση οι φορείς αυτοί να ελέγξουν και να αντιμετωπίσουν τα όποια προβλήματα μπορεί να δημιουργήσει ο εγκλωβισμός και ο συγχρωτισμός τόσων ανθρώπων εκεί ; Μπορούν να εγγυηθούν την ασφάλεια τόσο για τους μετανάστες όσο και για την κοινωνία της Σάμου; 
· Το έργο και η δράση των Τούρκων στρατοχωροφυλάκων ελέγχεται και εποπτεύεται σε τοπικό επίπεδο από κάποιον από τους παραπάνω φορείς ; 
· Μπορεί κάποιος φορέας να εγγυηθεί ότι οι Τούρκοι στρατοχωροφύλακες δεν υπάρχει περίπτωση να προβοκάρουν εξεγέρσεις των μεταναστών στα κέντρα κράτησης ; 
· Αν η παράμετρος των ενδεχόμενων κοινωνικών ταραχών, συνδυαστεί με την ενισχυμένη στρατιωτική παρουσία διεθνών οργανισμών στην περιοχή μας, όπως της FRONTEX και του ΝΑΤΟ, δεν υπάρχουν κίνδυνοι στρατιωτικής επέμβασης στην περιοχή και απειλή της εδαφικής ακεραιότητας, καθώς μάλιστα η συμφωνία για την νατοϊκή παρουσία στο Αιγαίο δεν έχει καν επικυρωθεί από την Βουλή, όπως ορίζει το Σύνταγμα (άρθρο 27, παρ.2) ; 

Βάσει όλων των παραπάνω και δεδομένου ότι εγείρονται ανησυχίες εθνικής ασφάλειας, είναι έωλο το νομικό πλαίσιο παρουσίας των Τούρκων αξιωματικών στα ελληνικά νησιά, είναι αμφίβολο το έργο που θα παράξουν, και καθώς η διμερής συμφωνία δεν έχει εγκριθεί με νόμο από την ελληνική Βουλή, όπως το σύνταγμα προβλέπει, θεωρούμε την παρουσία Τούρκων στρατοχωροφυλάκων στο νησί μας παράνομη και απαιτούμε την άμεση απομάκρυνση των εν λόγω αξιωματικών από τη Σάμο.
Δεδομένου ότι η απόφαση του δημοτικού συμβουλίου για τη δημιουργία hotspot αφορούσε μια ανοιχτού τύπου εγκατάσταση φιλοξενίας, όπου οι μετανάστες θα παρέμεναν λίγες μέρες, μετά την μετατροπή του σε κλειστό κέντρο κράτησης μεταναστών επ’ αόριστον και την ανάθεση εποπτικού – ελεγκτικού ρόλου σε Τούρκους αξιωματικούς, θεωρούμε ότι η συμφωνία καταπατείται και αιτούμαστε να αναιρεθεί η παραχώρηση του hotspot. 
Αντί αυτών προτείνουμε ο έλεγχος προώθησης μεταναστών και προσφύγων να γίνεται στα απέναντι μικρασιατικά παράλια από αρμόδιο κλιμάκιο του ΟΗΕ που θα συντονίζει και θα επιβλέπει τις όλες διαδικασίες, επιτηρώντας παράλληλα την Τουρκία για παραβιάσεις των διεθνών κανονισμών και καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Θεωρούμε δε ότι η μόνη ουσιαστική λύση είναι ο τερματισμός των εχθροπραξιών και η επικράτηση της ειρήνης σε όλες τις εμπόλεμες ζώνες.
Αιτούμαστε το κείμενό μας να διαβαστεί στο δημοτικό Συμβούλιο και οι σύμβουλοι να πάρουν θέση ως προς τα αιτήματα με ψηφοφορία. Στην περίπτωση απόρριψης των αιτημάτων ζητούμε να απαντηθούν στους πολίτες της Σάμου γραπτώς και τεκμηριωμένα όλα τα ερωτήματα που το παρόν κείμενο θέτει.. 

ΠΟΛΙΤΕΣ & ΣΥΛΛΟΓΙΚΟΤΗΤΕΣ ΤΗΣ ΣΑΜΟΥ

ΥΠΟΓΡΑΦΕΣ

ΑΙΤΗΜΑ ΠΟΛΙΤΩΝ 

Προβληματισμοί και ανησυχίες για την παρουσία Τούρκων στρατοχωροφυλάκων και τη λειτουργία του hotspot Σάμου.

ΥΠΟΓΡΑΦΕΣ

*****

ΠΟΛΙΤΕΣ ΣΑΜΟΥ
Email: politessamou@gmail.com

ΠΡΟΣ
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΣΑΜΟΥ

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ: 

3. Στην Περιφερειάρχη Βορείου Αιγαίου, 
κα Καλογήρου Χριστιάνα, με αίτημα να κοινοποιηθεί το παρόν στα αρμόδια υπουργεία
Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου, Κουντουριώτη 1, 81100 Μυτιλήνη, mail : pv@pvaigaiou.gov.gr
Fax. 2251046652, τηλ. 2251352101-3
4. Στον Βουλευτή Σάμου, κ. Σεβαστάκη Δημ., με αίτημα να προωθηθεί το παρόν στην Βουλή των Ελλήνων.
τηλ. 2103706231, 2103706431, FAX 2103706031

ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ & ΑΙΤΗΣΗ

Σάμος, 4 Απριλίου 2016

ΘΕΜΑ: 
ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥΡΚΩΝ ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΩΝ & ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΕΝΤΡΟΥ ΚΡΑΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ ΣΤΗ ΣΑΜΟ

(περίληψη του υπ. Αρ. πρωτ. 
5980/ 28-3-2016 αιτήματος Πολιτών Σάμου προς Δ.Σ. με αναδιατύπωση ερωτημάτων και αιτημάτων) 

Στο υπ. Αρ. Πρωτ. 5980/28-3-2016 έγγραφο, που ως πολίτες καταθέσαμε στο δημοτικό συμβούλιο της Σάμου (με κοινοποίηση στην Περιφερειάρχη Β. Αιγαίου και στον Βουλευτή Σάμου), καταγγέλλουμε α) την παρουσία των Τούρκων αξιωματικών στο νησί ως παράνομη, καθώς δεν έχει εγκριθεί με νόμο της ελληνικής Βουλής, β) τη λειτουργία του hotspot ως κλειστού κέντρου κράτησης, επειδή δεν έχει την έγκριση του δημοτικού συμβουλίου, ως φορέα που έχει πολιτική ευθύνη για τη δημιουργία του hotspot. 

Εκφράζουμε τις ανησυχίες μας για την κοινωνική και εθνική μας ασφάλεια, που θεωρούμε ότι απειλούνται αν αυτές οι δύο παράμετροι (κλειστά κέντρα κράτησης & εποπτικές αρμοδιότητες Τούρκων αξιωματικών) συνδυαστούν με μια σειρά άλλων παραγόντων, όπως: 

α) τη συνέχιση των εχθροπραξιών στις εμπόλεμες ζώνες και κατ΄ επέκταση των προσφυγικών ροών, β) το κλείσιμο των συνόρων & τα σχέδια προώθησης ειδικών οικονομικών ζωνών, γ) την αφερέγγυα στάση και πολιτική της Τουρκίας, που από παράγοντας του προβλήματος παρουσιάζεται ως ρυθμιστής επίλυσής του (καταπάτηση ανθρωπίνων δικαιωμάτων, συνεργασία με τον ISIS, διεκδικήσεις στο Αιγαίο, έλεγχο των προσφυγικών ροών για δημιουργία γκρίζων ζωνών), δ) την αποχώρηση της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ από δράσεις στα νησιά, ε) την παρουσία διεθνών στρατιωτικών δυνάμεων στην περιοχή (Frontex, NATO), εφόσον αποκτούν δικαίωμα παρέμβασης σε περίπτωση κοινωνικών αναταραχών.

Ως εκ τούτου, δηλώνουμε ότι μας ανησυχούν ιδιαίτερα τόσο τα κλειστά κέντρα κράτησης μεταναστών, ως πιθανές εστίες αφενός διάδοσης ασθενειών, κι αφετέρου συμπλοκών και ταραχών λόγω του συγχρωτισμού ανθρώπων διαφορετικών εθνοτήτων και θρησκειών, όσο και η παρουσία Τούρκων αξιωματικών της μυστικής υπηρεσίας στρατοχωροφυλακής JITEM, καθώς αποκτούν εποπτικό ρόλο στο νησί και το έργο τους δε γνωρίζουμε από ποιους τοπικούς και κρατικούς φορείς ελέγχεται και εποπτεύεται, ενώ υπάρχουν πληροφορίες ότι πληρώνονται από την Τουρκία κι έχουν δικαίωμα ετεροδικείας, δηλ. μπορούν να προβούν σε συλλήψεις. 

Επίσης, επειδή επί των θεμάτων αυτών υπάρχουν αρκετά αδιευκρίνιστα θέματα που μας προβληματίζουν, θέτουμε τα παρακάτω ερωτήματα: 

α) Από ποιον φορέα/ φορείς (κυβερνητικούς και τοπικούς) εποπτεύονται οι δράσεις των Τούρκων αξιωματικών στο νησί μας, σε ποιον αυτοί λογοδοτούν, από ποιον πληρώνονται και πόσο προβλέπεται να παραμείνουν στο νησί ; 

β) Με ποιες προϋποθέσεις και ποια μέτρα εξασφαλίζονται συνθήκες υγιεινής και ασφάλειας αναφορικά με τη λειτουργία και τη διαβίωση στο hotspot, ώστε να προληφθούν και να αποτραπούν μεταδόσεις ασθενειών και ενδεχόμενες ταραχές, και ποιοι φορείς έχουν την ευθύνη για την εφαρμογή αυτών; 

γ) Ποιες οι αρμοδιότητες και οι ευθύνες των φορέων (κυβερνητικών και τοπικών) που εποπτεύουν και ελέγχουν τόσο τους Τούρκους αξιωματικούς όσο και την ασφαλή λειτουργία του hotspot.; 

δ) Ποιοι είναι οι φορείς που μπορούν, υπεύθυνα, να πιστοποιήσουν και να ενημερώσουν τους πολίτες της Σάμου, αν εφαρμόζεται η επαναπροώθηση παράτυπων μεταναστών, όπως ορίζει η συμφωνία ΕΕ-Τουρκίας, γιατί συνεχίζονται οι ροές, σε αντίθεση με τα συμφωνηθέντα, και ποιοι ευθύνονται γι’ αυτό ; 

ε) ποιες οι αρμοδιότητες και οι ευθύνες του δήμου αναφορικά με τα παραπάνω 

θέματα ;

Προκειμένου να είναι πιο αποτελεσματική η αντιμετώπιση των παραπάνω θεμάτων υποστηρίζουμε ότι η ταυτοποίηση μεταναστών και προσφύγων θα έπρεπε να γίνεται στις απέναντι μικρασιατικές ακτές υπό την εποπτεία του ΟΗΕ, όπου οι τουρκικές αρχές θα παραλαμβάνουν όσους επιστρέφονται και θα επιτηρούνται για τυχόν παραβιάσεις των διεθνών κανονισμών. Επίσης, θεωρούμε ότι θα πρέπει να καταγγελθεί στους αρμόδιους φορείς και Διεθνείς Οργανισμούς η σκόπιμη προώθηση προσφυγικών ροών από την Τουρκία, να ασκηθεί πίεση ώστε να επιταχυνθούν οι διαδικασίες επαναπροώθησης των παράτυπων μεταναστών και να λειτουργούν τα hotspot ως ανοιχτά κέντρα φιλοξενίας για όσους αιτούνται άσυλο. Τέλος εκτιμούμε ότι η μόνη ουσιαστική λύση του προβλήματος είναι ο τερματισμός των εχθροπραξιών και η επικράτηση της ειρήνης σε όλες τις εμπόλεμες ζώνες.

Δεδομένων όμως των συνθηκών που έχουν διαμορφωθεί αιτούμαστε : 

α) να καταγγελθεί από το Δημοτικό Συμβούλιο και να ασκηθεί πίεση προς κάθε αρμόδιο για την απομάκρυνση των Τούρκων αξιωματικών (στρατοχωροφυλάκων) από το νησί, 

β) Βάσει των νέων δεδομένων, να αποφασίσει το Δημοτικό Συμβούλιο τον τρόπο λειτουργίας του hotspot, ως ανοιχτό κέντρο φιλοξενίας ή κλειστό κέντρο κράτησης, λαμβάνοντας υπόψη την ασφάλεια του κοινωνικού συνόλου και τον σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

γ) Να μεριμνήσει ο Δήμος, σε συνεργασία με όλους τους αρμόδιους φορείς, για την άμεση επαναπροώθηση των παράτυπων μεταναστών, όπως προβλέπει η συμφωνία ΕΕ-Τουρκίας, και να καταγγελθούν οι πρακτικές της Τουρκίας αναφορικά με την συνέχιση και τον έλεγχο των προσφυγικών ροών.

Περιμένουμε ο κάθε δημοτικός σύμβουλος να τοποθετηθεί επί των αιτημάτων μας και να τεθούν αυτά σε ψηφοφορία. 

δ) Επιπλέον, ζητάμε το Δημοτικό Συμβούλιο να απαντήσει γραπτώς και αιτιολογημένα στα ερωτήματα: που θέτουμε. 

Στην περίπτωση που το Δημοτικό Συμβούλιο θεωρήσει ότι κάποια θέματα δεν είναι της δικής του αρμοδιότητας απαιτούμε να ζητήσει διασαφηνίσεις από τους αρμόδιους φορείς και υπουργεία και να τις παρουσιάσει στους πολίτες του νησιού, δίνοντας εγγυήσεις για την κοινωνική και εθνική μας ασφάλεια. 

ΠΟΛΙΤΕΣ ΚΑΙ ΣΥΛΛΟΓΙΚΟΤΕΣ ΣΑΜΟΥ

(συνολικά ….. υπογραφές για το υπ. Αρ. Πρ. 5980/28-3-2016 αίτημα)

******

Καλλικράτης 

Σύμφωνα με την παρ. 9 του άρθρου 67 του νόμου, μπορεί να εκδοθεί πρότυπος κανονισμός λειτουργίας του δημοτικού συμβουλίου. Πράγματι, αυτός ο πρότυπος κανονισμός εκδόθηκε σε ΦΕΚ και μάλιστα στις περισσότερες περιπτώσεις ψηφίστηκε από τα δημοτικά συμβούλια ως ο κανονισμός λειτουργίας τους. Ο κανονισμός αυτός αναφέρει (άρθρο 5, παρ. 6): «Το Δημοτικό Συμβούλιο συζητά υποχρεωτικά προτάσεις που κατατίθενται σ’ αυτό από τουλάχιστον είκοσι πέντε (25) άτομα για την επίλυση ζητημάτων αρμοδιότητας του Δημοτικού Συμβουλίου. Ο Δήμαρχος ενημερώνει τους ενδιαφερόμενους για τη σχετική απόφαση που ελήφθη». Με αυτό τον τρόπο δίνεται η δυνατότητα στου πολίτες να κάνουν επίσημες παρεμβάσεις για θέματα αρμοδιότητας του Δημοτικού Συμβουλίου, το οποίο είναι υποχρεωμένο να τα συζητήσει.


[2] Πηγή:http://www.huffingtonpost.gr/2016/03/20/apantiseis-symfwnia-ee-toyrkia-rosfyges_n_9511616.html?1458502351&utm_hp_ref=greece 

[3] Ανακοίνωση της Melissa Fleming, Εκπροσώπου Τύπου της Υ.Α. του ΟΗΕ σε συνέντευξη τύπου που έδωσε στο Palais des Nations στη Γενεύη Βλ. http://www.ergasianet.gr/menu-epikairotita/menu-epik-koinonia/19838-meta220316-19838 * http://www.topontiki.gr/article/164225/apohorei-apo-ta-nisia-i-upati-armosteia-toy-oie-gia-toys-prosfyges-kataggellei-tin 

[4] http://aegaio.blogspot.gr/2016/03/ellis-islands.html?spref=fb 

[5] http://www.liberal.gr/arthro/35500/apopsi/arthra/protasi-gia-eidikes-oikonomikes-zones-stin-ellada.html 

[6] http://www.radio984.gr/?page=article&srv=266&DocID=1308930 

[7] Σύλληψη Τούρκων δουλεμπόρων στις Οινούσες στις 20 Μαρτίου 2016, βλ. http://olympia.gr/2016/03/20/%CE%BC%CF%80%CF%81%CE%B1%CE%B2%CE%BF-%CE%B2%CE%B1%CF%84%CF%81%CE%B1%CF%87%CE%B9%CE%B1-%CE%BC%CE%B5-%CE%BA%CF%8C%CE%BB%CE%B1%CF%83%CE%B7-%CF%80%CF%85%CF%81%CF%8C%CF%82-%CF%84%CE%B1-%CE%BF%CF%85%CE%BA/ 

[8] www.huffingtonpost.gr/2016/03/19/aporriti-ekthesi-elas-diakinhtes_n_9507042.html?utm_hp_ref=greece 

[9] «Απαιτούνται διευκρινήσεις για το «κείμενο κατανόησης» και την « αποστολή» από την Τουρκία αντιπροσωπείας αξιωματούχων», βλ. http://nd.gr/deltia-tipou/simeia-enimerosis-ton-politikon-syntakton-apo-ton-ekprosopo-typoy-tis-neas-dimokratia-3 

[10] http://www.kathimerini.gr/852685/article/epikairothta/politikh/dieykriniseis-gia-thn-paroysia-toyrkwn-a3iwmatoyxwn-sta-nhsia-zhta-h-nd * http://newpost.gr/politiki/521251/nd-h-kybernhsh-symfwnhse-thn-paroysia-toyrkwn-aksiwmatoyxwn-sta-nhsia 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΕΠΙΣΚΕΦΘΕΙΤΕ ΤΙΣ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ

ΡΟΔΟΣυλλέκτης: http://rokar-rokar.blogspot.gr

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: http://rouvim.blogspot.com/

ΚΡΗΤΗΝΙΑ: http://www.kritinia.gr/

ΙΣΤΡΙΟΣ: http://istrio.blogspot.com/

ΣΟΡΩΝΗ: http://www.ampernalli.gr/

Dj news: http://fanenos.blogspot.com/

ΠΑΛΜΟΣ: http://www.palmos-fm.gr/

ΕΚΟΦΙΛΜ: http://www.ecofilms.gr/

ΡΑΔΙΟ1: http://www.radio1.gr/

ΡΟΔΟΣυλλέκτης: http://www.rodosillektis.com/

Η Ομοσπονδία Πολιτιστικών Συλλόγων Ρόδου: http://opsrodou.gr/

ΧΑΜΟΓΕΛΟ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ: http://www.hamogelo.gr

Ιστοσελίδα του ΡΟΔΟΣυλλέκτη: http://www.rodosillektis.com/

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΝΟΤΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ: http://www.pnai.gov.gr

ΔΗΜΟΣ ΡΟΔΟΥ: http://www.rodos.gr/el/